fbpx

Är du rädd för att gå miste om dina kunder om du väljer att vara ledig? 

Sommaren står utanför dörren, kollegor och vänner pratar om sommarsemester och härliga dagar under solens strålar. Grannarna har bokat upp både det ena och det andra och för dig känns upplevelsen som ett helt liv bort. Du drömmer dig bort om ledighet och återhämtning men vet inte riktigt hur du ska få ihop det. För de allra flesta småföretagare blir det en fråga om man har råd. Utgifterna är en sanning men hur blir det med inkomsten? Låt oss ge dig några påminnelser om varför du ska sluta drömma och faktiskt våga ta det aktiva beslutet och stänga igen några dagar. För självklart ska du våga prioritera dig själv utan att riskera att förlora dina kunder.

Vågar du boka om din kund?

Vilken konsument är du? Hur skulle du ställa dig till förfrågan från din frisör eller terapeut som kommer med en förfrågan om en ändrad tid i samband med en god anledning? Skulle du sluta besöka henne då? Med största sannolikhet skulle du vara tillmötesgående och visa förståelse för frågan i synnerhet om ni har byggt upp en relation. Precis så tror vi att dina kunder skulle känna. Med en god planering och god service tror vi att du slipper bortfall av kunder om du lägger upp det snyggt. Varför inte slumpmässigt plocka ut 50 % av din kundbas och testa!

“De flesta behandlingar som utförs inför sommaren sker faktiskt innan sommaren”  

Som vi vet så kommer slutresultatet av de flesta behandlingar vi utför faktiskt efter ett par eller flera veckor. Resultatet som de flesta är ute efter behöver därför förberedas en god tid innan förväntat resultat.

Men hur gör jag med mina efterkontroller under tiden jag har stängt?

Med god planering går även detta att lösa. Oftast handlar det om att kommunicera och dela med sig om kunskap och information. Låt oss ponera att du planerar att ha stängt vecka 30 och 31. De klienterna som besökt dig under vecka 26-29 skulle uppskatta att redan vid behandlingstillfället få information om att du planerar att ha stängt och inte kommer vara tillgänglig för behandlingar. Ge de redan då alternativet att få bli prioriterade från vecka 32 och framåt.

Tänk om de väljer att gå till min konkurrent under tiden jag är borta.

Kollegor i branschen är ett uttryck som är underskattat. Behöver alla verkligen vara konkurrenter? Hur skulle det se ut om du faktiskt plockade upp luren och presenterade dig för aktören runt hörnet? Kan det till och med vara så att hon faktiskt skulle uppskatta det och till och med sett ett värde i det. Självklart bygger ni bolag båda två och har ni samma nisch, samma priser och samma behandlingsmeny, då har ni troligtvis glömt att fila på er affärsplan och glömt att göra en konkurrentanalys. Skulle man kanske till och med kunna tänka sig att fråga om de tänker ha stängt och när i så fall? Kan man komma överens om att hjälpa till som jour om och ifall någon befintlig kund behöver en akut tid för korrigering eller touch up. Vad tror du? Vi tror i alla fall att det är fullt möjligt utan att behöva riskera att tappa sin kund. Dessutom finns det fint värde i den relationen för nästa gång kanske du har slut på en uppdragskanyl och behöver låna eller att produkten inte blev levererad och de behöver låna från dig. Att tänka utanför boxen kommer göra dig till en unik behandlare och företagare.

Bra att komma ihåg inför sommaruppehållet

Om du slutligen bestämmer dig för att våga hålla stängt så vill vi ge dig några bra att komma ihåg punkter inför sommaruppehållet.

Kunderna

  • Kontakta kunderna i god tid med informationen om att du kommer att ha stängt.
  • Ändra automailen så förfrågningarna som kommer in blir bemötta av ett välkomnande fast du inte är tillgänglig.
  • Låt dina ”vecka 26-29” kunder bli prioriterade lagom tills du öppnar igen.
  • Uppdatera dina FB/ IG / BOKA DIREKT och andra plattformar du använder.
  • Var tydlig med var kunden skall vända sig vid akuta ärenden.

Bolaget

  • Ta tillfälle i akt och gör en inventering så du har koll på värdet i bolaget.
  • Fundera på om du är i behov av prisjusteringar efter sommaren.
  • Planera kommande hösterbjudanden.
  • Ha stenkoll på bolagets ekonomi och likviditet.
  • Hur vill bolaget utvecklas till hösten? 
  • Nätverka och knyt nya kontakter.

Kliniken

  • Gör en inventering så du har koll på utgångsdatum och liknande.
  • Passa på att rensa och städa upp.
  • Se till att ha produkter och material förvarande enligt rekommendationer och lagar.
  • Om du har en salong, ett rum eller en klinik, häng upp en trevlig lapp på dörren och berätta att du har stängt och när du återkommer. 

Sist men inte minst – njut av sommaren och se till att göra det bästa av den! 

Läs inlägget om “Mina kunder har slutat besöka mig, vad gör jag?” för fler tips när din verksamhet stöter på motgångar. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *